Krizová komunikace při kyberútoku. Jak neztratit důvěru zákazníků ani partnerů? 

Kateřina Benešová

Kateřina Benešová
15. 07. 2025

Krizová komunikace při kyberútoku. Jak neztratit důvěru zákazníků ani partnerů? 

Jste pod kyberútokem? Unikla vám citlivá data? Pak nezapomeňte, že nejde jen o technický problém, na který stačí nasadit ty správné IT specialisty. Je to i reputační krize, kterou pečlivě sledují vaši zákazníci a partneři. Každá minuta nečinnosti se může prodražit. Naopak jasnou, rychlou a koordinovanou komunikací lze škody výrazně zmírnit. 

Krizová komunikace při kyberútoku. Jak neztratit důvěru zákazníků ani partnerů? 

Podle předloňské studie Cost of a Data Breach Report trvá v průměru 204 dní, než organizace odhalí, že došlo k úniku jejích dat. V médiích, na sociálních sítích nebo na dark webu se pak informace nezřídka objeví dřív, než si firma vůbec uvědomí, co se stalo. Dalších průměrně 73 dní potřebuje organizace k tomu, aby dostala situaci pod kontrolu.  

Únik dat má 9x větší dopad na reputaci firmy než jiné podobné krize. 

Podle výzkumu agentury PublicRelay vnímají zákazníci, investoři i regulační úřady selhání v kyberbezpečnosti mnohem citlivěji než jiné krize v řízení a správě firmy. Navíc setrvačnost mediálního dopadu je v tomto případě v průměru déle než půl roku. Zatímco jiné krize relativně rychle vyšumí, tady bývá situace jiná: vývoj tématu od obnovování provozu po případné soudní spory téma v médiích znovu a znovu oživuje.

Firmy obvykle mlčí, je to chyba 

Firmy v praxi často nevědí, jak při kybernetickém incidentu komunikovat – a proto nekomunikují vůbec. Doufají, že útok vymlčí. Opakovaně se nicméně ukazuje, že organizace, které otevřeně přiznají problém a rychle informují o nápravě, bývají partnery i veřejností vnímány mnohem příznivěji.  

Potvrzuje to i případ firmy Bizerba, zaměřující se na výrobu, prodej a servis nářezových strojů a váhových systémů. Ta se s krizovou komunikací musela vypořádat po rozsáhlém ransomwarovém útoku. Jako výzva se už v prvních hodinách ukázala komunikace jak k zaměstnancům, tak k zákazníkům.  

„U větších firem jsme kontaktovali jejich IT oddělení, řekli jsme jim, co víme, lépe řečeno, že toho moc nevíme, že nemáme zdání, jestli nejsou napadena i jejich zařízení, která mají od nás,“ vzpomíná Martin Dvořák, jednatel české pobočky.  

V 99 % byla jejich reakce chápavá. Dokonce největší firmy jako Tesco nebo Makro nám okamžitě nabídly pomoc, protože už mají s podobnými situacemi zkušenost. Vlastně jenom jeden zákazník si vyžádal moje čestné prohlášení, že nemám důkaz, že by jejich zařízení bylo napadené. Vzhledem k tomu, že jsem v tu chvíli neměl důkazy vůbec o ničem, jsem mu to podepsal.“  

Co o komunikaci incidentů říká GDPR? 

Pokud by bezpečnostní incident mohl ohrozit práva a svobody fyzických osob, musí ho organizace nahlásit Úřadu pro ochranu osobních údajů do 72 hodin od zjištění. Jestliže hrozí vysoké riziko (například únik citlivých údajů), musí být informováni i samotní uživatelé — jasně, srozumitelně a bez zbytečného prodlení.

Co o komunikaci incidentů říká NIS2? 

Subjekty v klíčových sektorech musí incident oznámit směrem k NÚKIB ve třech krocích: první hlášení do 24 hodin, podrobnosti do 72 hodin a závěrečná zpráva do jednoho měsíce. Navíc NIS2 výslovně zdůrazňuje potřebu transparentní komunikace s veřejností, pokud by incident mohl otřást důvěrou zákazníků nebo ohrozit další subjekty. 

Jak postupovat v krizi 

Určete dopředu, kdo a jak bude za firmu mluvit 

Mějte jasno v tom, jak budete komunikovat, koho budete informovat a kdo bude za firmu mluvit do médií. Definujte si, kdo je součástí krizového týmu, a pravomoci jeho členů. Mějte připravené kontakty na úřady a bezpečnostní složky. Váš mluvčí by měl být předem určen a proškolen, aby dokázal vystupovat srozumitelně, koherentně a v souladu s fakty. Zvažte zapojení externího PR konzultanta. 

Neodkládejte svolání krizového týmu 

Do krizového týmu by měli patřit klíčoví lidé z vedení, IT a bezpečnosti, právního oddělení i komunikace. Je nutné si co nejrychleji ujasnit, co víte: jaká data unikla, koho se incident týká, jestli se bezpečnostní trhlina stihla opravit a které úřady jste už o incidentu informovali. Komunikujte, v jaké jste situaci, i když ještě neznáte všechny podrobnosti. Včasné a věcné přiznání problému pomáhá udržet důvěru a ukazuje, že firma situaci aktivně řeší.  

Ke komu komunikovat a v jakém pořadí? 

Při řešení kybernetické krize záleží nejen na tom, co říkáte, ale i komu to říkáte – a v jakém pořadí. Různé cílové skupiny mají různé potřeby a očekávání. Jasně si je pojmenujte a připravte si plán, jak k nim přistoupit.  

  1. Lidé, kterých se incident přímo týká – nejčastěji zákazníci, jejichž data byla ohrožena, nebo uživatelé, kteří nemají kvůli útoku přístup k vašim službám. Ti mají právo vědět, co se stalo, co to pro ně znamená a co mohou očekávat dál. Oslovte je co nejdříve, jasně a srozumitelně.  
  2. Hned poté přichází na řadu vaše interní publikum – zaměstnanci, vedení, dodavatelé, partneři, poradci, ale také investoři nebo kapitálové trhy. I když nejsou přímo zasaženi, budou o situaci mluvit s okolím, a je proto dobré je se situací seznámit. 
  3. Promyslete, jak a kdy oslovíte média – podle charakteru incidentu a vašeho odvětví vyberte správný kanál a typ médií. V případě méně závažných incidentů stačí rozeslat tiskovou zprávu. Rozhovor se specializovaným médiem vyberte, pokud chcete humanizovat komunikaci, jít do detailu a obnovit důvěru. Přímý briefing s obecnými médií použijte, jestliže jde o skutečně závažný problém a chcete se pokusit aktivně řídit narativ o události.  
  4. Podle povahy incidentu může být nutné informovat také veřejné instituce – dozorové orgány, státní správu nebo zástupce samosprávy, pokud má incident širší dopady. Například nemocnice napadená ransomwarem by měla informovat NÚKIB, Úřad pro ochranu osobních údajů, svého zřizovatele a policii. 

Informace pravidelně aktualizujte 

Oficiální prohlášení umístěte viditelně na svůj web, ideálně i na sociální sítě. Připojte kontakt, kde mohou lidé získat další informace – například e-mail, telefonní linku nebo FAQ stránku. Pravidelně aktualizujte obsah, i když nejsou k dispozici nové zásadní informace.  

Monitorujte ohlasy 

Vaše komunikační strategie by měla zahrnovat aktivní monitoring sociálních sítí, médií a diskusních fór. Sledujte, jak se situace vyvíjí, a včas reagujte na otázky i šíření dezinformací. Průběžně komunikujte nové informace a nebojte se upravit formu sdělení podle zpětné vazby – dobrá krizová komunikace není jednosměrná.  

Krizová komunikace jako součást IRP  

Připravený plán reakce na incidenty (IRP) je klíčový pro ochranu dat a zajištění chodu firmy. Obsahuje pokyny, jak bezpečnostní incidenty včas odhalit, vyhodnotit a řešit. Problém je, že se většina IRP zaměřuje na technické aspekty zvládání incidentů a komunikaci s externími stranami zmiňuje jen okrajově.  

Pokud je to i váš případ, upravte svůj plán reakce na incidenty tak, aby obsahoval i jasný postup komunikace v případě kyberútoku. Zejména je dobré nepodcenit otázku spolupráce a koordinace – efektivní reakce totiž vyžaduje zapojení nejen IT oddělení, ale i odborníků na PR, právního oddělení nebo externích partnerů.  

Co si z článku odnést?  

  • Při kyberútoku je včasná a transparentní komunikace zásadní – pomáhá zachovat důvěru zákazníků, omezit právní rizika a minimalizovat dlouhodobé škody na reputaci.  
  • Firmy by si měly předem připravit konkrétní komunikační plán – určit krizový tým, vyškolit mluvčího, jasně stanovit komunikační postupy a připravit kontakty na klíčové subjekty.  
  • Důležitá je nejen správná volba obsahu komunikace, ale také správné načasování a pořadí oslovení cílových skupin: nejprve informovat přímo dotčené, poté interní publikum, média a širší veřejnost.  
  • Krizová komunikace by měla být součástí plánu reakce na incidenty, přičemž do procesu by mělo být zapojeno nejen IT oddělení, ale i PR specialisté, právníci a vedení firmy.  
Kateřina Benešová Kateřina Benešová
Marketingový specialista pro B2B

Sdílet

Byl pro vás článek užitečný?

Nenašli jste, co jste hledali? Dejte nám vědět, co můžeme zlepšit. Děkujeme

Mohlo by vás zajímat

DALŠÍ ČLÁNKY
Foto: Zuzana Bönisch

Ochrana kritické infrastruktury? Rozdíly mezi institucemi jsou někdy propastné, říká expertka Monika Kutějová

Ochrana kritické infrastruktury? Rozdíly mezi institucemi jsou někdy propastné, říká expertka Monika Kutějová
Roste zájem o edge computing. Jaké výhody a jaká rizika s sebou přináší?     

Roste zájem o edge computing. Jaké výhody a jaká rizika s sebou přináší?   

Roste zájem o edge computing. Jaké výhody a jaká rizika s sebou přináší?   
Největší slabinou firmy jsou vaši zaměstnanci. 6 statistik, které vám otevřou oči

Největší slabinou firmy jsou vaši zaměstnanci. 6 statistik, které vám otevřou oči

Největší slabinou firmy jsou vaši zaměstnanci. 6 statistik, které vám otevřou oči
Co se vám děje pod rukama? O2 Security Centrum pohlídá celou firemní síť

Co se vám děje pod rukama? O2 Security Centrum pohlídá celou firemní síť

Co se vám děje pod rukama? O2 Security Centrum pohlídá celou firemní síť
Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?

Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?

Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?
Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření

Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření

Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření
10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich

10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich

10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich
Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller

Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller

Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller
asd