Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu

Kateřina Benešová

Kateřina Benešová
14. 02. 2025

Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu

Správa záplat je klíčovým krokem k ochraně před zranitelnostmi a zajištění hladkého provozu všech firemních IT systémů. Pokud ji firmy provádí pravidelně a pečlivě, brání nejen kyberhrozbám, ale zároveň udržuje firemní systém stabilní. Jak záplatovat, aby systémy zůstaly bezpečné, funkční a v souladu s předpisy?

Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu

Patch management neboli správa záplat je důležitým nástrojem, který chrání firmy nejen proti nově objeveným zranitelnostem v jejich vlastních operačních systémech, softwaru a firmwaru, ale i v systémech třetích stran. Na rozdíl od vulnerability managementu (česky správa zranitelností), který se zaměřuje na identifikaci rizik, představuje patch management další krok k jejich odstranění. Systematicky řízené záplatování proto ve firmách nejen zvyšuje bezpečnost, ale také udržuje firemní systémy stabilní a v souladu s předpisy. Jak ale správně přistupovat k nasazování aktualizací?

K čemu ke patch management?

Hlavním smyslem správy záplat je udržování softwaru, IT systémů i samotných zařízení v aktuálním stavu a tím předcházet ohrožení či zneužití potenciálních zranitelností. Činí tak prostřednictvím (u zaměstnanců často nepopulárních) aktualizací, které jednotliví správci pravidelně nasazují. Tím se zazáplatují bezpečnostní chyby v systémech, aby je útočníci nemohli zneužít k proniknutí do firemní infrastruktury nebo krádeži dat.

Například ransomware WannaCry z roku 2017 se šířil prostřednictvím zranitelnosti systému Microsoft Windows, pro kterou už existovala záplata. Kyberzločinci zaútočili na sítě, ve kterých administrátoři nastavení záplaty zanedbali, a propašovali tak škodlivý malware do více než 200 000 počítačů ve 150 zemích.

Jak funguje virus WannaCry.

Když tedy poskytovatelé softwaru vydají záplaty, součástí patch managementu je aktualizovat systémy tak, aby se snížila pravděpodobnost, že neopravená zranitelnost povede k plošnému ohrožení celé infrastruktury. Tím ale očekávání, jaká můžete mít od efektivního patch managementu, nekončí.

Oprava chyb, nové funkce i soulad s GDPR

Některé záplaty opravují provozní chyby, a navíc přinášejí do aplikací a zařízení nové funkce. Takové aktualizace dokážou zlepšit výkonnost jednotlivých nástrojů i produktivitu uživatelů. Pokud je správa záplat řízená správně, pomáhá rovněž zajistit co nejlepší provozní výkon systému a zvyšuje produktivitu ve firmě.

A v neposlední řadě podle předpisů, jako je obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), zákon o přenositelnosti a odpovědnosti zdravotního pojištění (HIPAA) nebo standard zabezpečení dat v odvětví platebních karet (PCI DSS), musí společnosti dodržovat určité postupy v oblasti kybernetické bezpečnosti. Dobře řízená správa záplat může organizacím pomoci udržet kritické systémy v souladu s těmito předpisy.

Jak se liší správa záplat od správy zranitelností?

Správa záplat a správa zranitelností spolupracují při řešení bezpečnostních problémů – zatímco nástroje správy zranitelností upozorní na konkrétní rizika, správa záplat zajistí jejich opravu.

Správa záplat

Správa záplat se zaměřuje na identifikaci, testování a nasazení aktualizací softwaru, aby byly systémy chráněny před známými chybami a slabinami. Jedná se o pravidelný proces, který zahrnuje vyhledávání vydaných záplat, jejich prioritizaci a následné nasazení do softwarového prostředí.

Správa zranitelností

Správa zranitelností poskytuje širší pohled na bezpečnostní rizika. Cílem je průběžně sledovat potenciální zranitelnosti, kategorizovat je dle závažnosti a přijímat opatření pro jejich odstranění či zmírnění. Tento proces není omezen pouze na aplikaci záplat, ale využívá i jiná bezpečnostní opatření, pokud záplata není k dispozici.

Zdroj: NinjaOne, TechTarget

Záplatovat ano, ale promyšleně

Proces záplatování však může přerušit pracovní postupy a způsobit prostoje podniku. Pro většinu společností je zkrátka nepraktické stahovat a aplikovat každou opravu pro každé aktivum, jakmile je k dispozici. Některé systémy je nutné restartovat, na pracovních stanicích musí uživatelé kvůli aplikaci záplat přerušit práci, odhlásit se nebo ukončit některé aplikace. Cílem by proto mělo být minimalizovat tyto prostoje efektivnějším zaváděním záplat.

Jak tedy na efektivní patch management?

  • Automatizace a pravidelné aktualizace. Správa záplat by měla být co nejvíce automatizovaná, aby minimalizovala lidskou chybu (například pozdní spuštění aktualizace) a zkrátila se doba mezi vydáním záplaty a jejím nasazením, která jinak může brzdit firemní provoz. Pravidelný plán záplatování je klíčový pro včasné řešení nových zranitelností. A pozor – oprava kritické zranitelnosti po jejím zjištění trvá v průměru 16 dní.
  • Testování a řízené nasazení. Před nasazením záplat by se aktualizace měly vždy pečlivě otestovat z hlediska kompatibility s firemními systémy a vlivu na jejich funkčnost, aby nedocházelo k nečekaným výpadkům. Toho lze docílit skrze testování záplat v kontrolovaném prostředí a postupné nasazování do produkčního systému.
  • Prioritizace záplat. Ne všechny záplaty mají stejnou důležitost. Kritické bezpečnostní záplaty je nutné nasadit přednostně, zatímco ty méně závažné lze nasazovat podle vlastního časového plánu. Tento přístup minimalizuje rizika a zajišťuje, že klíčové problémy se odstraní co nejdříve. Podle studie americké organizace Ponemon Institute přitom až 65 % podniků hlásilo v roce 2024 potíže s určováním priorit záplat.
  • Centralizovaný monitoring a reporting. Firmy by měly mít přehled o stavu záplatování napříč všemi systémy. Centrální monitoring umožňuje sledovat úspěšnost záplatování a odhalovat potenciální problémy, zatímco pravidelný reporting poskytuje manažerům přehled o bezpečnostním stavu jejich IT infrastruktury.

Se správou záplat a ošetřením zranitelností vám pomůže O2 Cyber Guard Premium, který to řeší v rámci řízených přístupů.

Pokročilá ochrana koncových zařízení a serverů od O2

5 osvědčených kroků pro kvalitní patch management

Zde je několik kroků, které mohou IT administrátoři ve firmách dodržovat, aby přispěli k efektivnější správě záplat:

  1. Správa záplat není jen o OS a aplikacích: Zahrnuje také aktualizace firmwaru a ovladačů hardwaru. Celá IT infrastruktura může být zranitelná a je důležité, aby aktualizace zahrnovaly i tyto komponenty.
  2. Záplatování pravidelně plánujte: Vytvořte jasný a předvídatelný cyklus aktualizací, aby se na něj uživatelé mohli připravit a snížil se dopad na jejich produktivitu.
  3. Záplatujte postupně: Otestujte aktualizace na malém vzorku uživatelů (asi 5 %) před tím, než je nasadíte plošně, abyste předešli problémům. Netestujte však záplatu přímo v produkčním prostředí.
  4. Jasně určete odpovědnost za záplatování: IT týmy musí zajistit, že všechny záplaty od dodavatelů a výrobců hardwaru budou do firemních systémů nasazené. V menších firmách může být správa aktualizací na samotných uživatelích.
  5. Nezapomínejte na třetí strany: Příliš mnoho společností má tendenci zapínat aktualizace systémů Windows a Apple a věří, že jsou pokryty. Chybí jim však velké množství záplat open-source a třetích stran, které mohou představovat vážné riziko. Aktualizace třetích stran představují 75 až 80 % všech zranitelností, proto je třeba kontrolovat aktualizace pro nejpoužívanější aplikace třetích stran ve vaší organizaci. To je důležité zejména u služeb, v nichž se nacházejí citlivé firemní zdroje, jako jsou správci hesel nebo úložné služby.

Díky zavádění 5G sítí se násobně zvýší počet a rozmanitost připojených zařízení, zejména IoT. Tím vznikne daleko pestřejší prostředí zařízení a softwaru, které budou potřebovat záplatování. Navíc vzestup umělé inteligence poskytuje hackerům nové nástroje pro automatizované vyhledávání zranitelností v těchto systémech – dokáží tak rychleji analyzovat zdrojové kódy, identifikovat potenciální slabá místa a generovat exploity. To vše způsobuje, že správa záplat je zároveň složitější, ale také čím dál nezbytnější.

Co si z článku odnést

  • Kromě operačních systémů a aplikací je nutné aktualizovat i firmware a ovladače hardwaru, aby byla pokryta všechna možná zranitelná místa.
  • Pravidelné aktualizace zabraňují útočníkům využívat známé zranitelnosti, jak tomu bylo u ransomwaru WannaCry, který zasáhl systémy bez aplikovaných záplat.
  • Pravidelná údržba prodlužuje životnost zařízení a snižuje náklady na opravy a havárie systémů.
  • Automatizované nástroje pro patch management minimalizují rizika lidských chyb a urychlují proces nasazování záplat, což je zásadní pro zachování bezpečnosti.
Kateřina Benešová Kateřina Benešová
Marketingový specialista pro B2B

Sdílet

Byl pro vás článek užitečný?

Nenašli jste, co jste hledali? Dejte nám vědět, co můžeme zlepšit. Děkujeme

Mohlo by vás zajímat

DALŠÍ ČLÁNKY
Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?

Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?

Exposure validation: Víte, které části firemního systému jsou otevřené útokům?
Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření

Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření

Starejte se o své kyberbezpečnostní experty. Hrozí jim vyhoření
10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich

10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich

10 faktorů, podle kterých si hackeři vybírají oběti. Velikost firmy je pouze jeden z nich
Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller

Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller

Mějte zálohy, jinak vám po ransomwarovém útoku zbudou jen špatné možnosti, říká Martin Haller
Jak vybrat dodavatele v oblasti kybernetické bezpečnosti? Položte jim tyto otázky

Jak vybrat dodavatele v oblasti kybernetické bezpečnosti? Položte jim tyto otázky

Jak vybrat dodavatele v oblasti kybernetické bezpečnosti? Položte jim tyto otázky
Vývoj malwaru: od prvních teorií v 60. letech po dnešní kyberhrozby

Vývoj malwaru: od prvních teorií v 60. letech po dnešní kyberhrozby

Vývoj malwaru: od prvních teorií v 60. letech po dnešní kyberhrozby
Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích

Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích

Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích
Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 

Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 

Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 
asd