40 % firem zálohuje. Data ale obnovit neumí. Jak jste na tom vy?

Michaela Látalová

Michaela Látalová
20. 12. 2022

40 % firem zálohuje. Data ale obnovit neumí. Jak jste na tom vy?

Představte si, že by najednou zmizela všechna data, s nimiž vaše firma pracuje. Neměli byste databázi klientů, historii obchodních případů ani veškerou firemní komunikaci. Přišli byste o účetní výkazy, výrobní dokumentaci i informace o skladových zásobách…

Na několik hodin, možná dnů, týdnů.

Přežila by vaše firma? A přežila by to její pověst?

Všichni to známe

Ztráta nebo poškození dat může mít celou řadu příčin. Může jít o omyl, třeba když váš zaměstnanec klikne na zavirovanou přílohu, o které si myslel, že je to běžná zpráva od kolegy. Nebo cílený kybernetický útok, kdy se hacker nenápadně nabourá do vaší sítě a potichounku zašifruje všechny soubory. Takže když jednou ráno přijdete do kanceláře, jediné, co funguje, je kávovar. A vy stojíte před volbou, zda zaplatit za šifrovací klíč, nebo ne.

Typicky je ale příčinou technický problém nebo havárie. Elektrický zkrat, krádež nosiče, na kterém data uchováváte, stejně tak může na server někdo vylít vodu, v budově vypukne požár nebo ji vyplaví povodeň. A data jsou fuč.

Pro firmy a podnikatele je ztráta dat jedním z největších IT strašáků. Co ale dělat, abychom ji nemuseli řešit?

Zálohovat, zálohovat, zálohovat

Víte, jak máte ve firmě nastavené zálohovací plány? Nebo jste na tom s obnovou jako zmíněných 40 % českých firem? Právě obnovitelnost dat v případě potřeby je jediným důkazem správně zálohovaných dat, a doporučujeme ji proto pravidelně testovat.

Z našich zkušeností také vyplývá, že firmy si zálohování často pletou s archivací. Rozdíl je v tom, že kvalitní a robustní záloha se pravidelně aktualizuje, kdežto archivaci si můžete představit jako kompletní obraz vašeho systému uložený na bezpečném místě. Jde ale opravdu jen o fotografii, pořízenou v určitém okamžiku, do které se už žádné další změny nepropíšou.

„Archivace se používá na data, která je potřeba uchovat po určitou dobu. Třeba kvůli zákonným důvodům. Aktivně s nimi ale nepracujete. Jde například o faktury, daňová přiznání, uzavřené smlouvy nebo historické spisy. Zálohování musí v ideálním případě ukládat online data z aktuálních souborů, se kterými firma pracuje. Online proto, aby v případě ztráty probíhala obnova z nejaktuálnějších dat.“ 

Vítězslav Hájek

manažer segmentu ICT a cybersecurity v O2


Nejdůležitější u záloh je jejich pravidelnost. Čím častěji záloha probíhá, tím lépe. Perioda závisí hlavně na množství změn, které se v datech dějí, a samozřejmě na důležitosti dat pro fungování vaší firmy. Data, bez kterých vaše firma nepřežije, zálohujte častěji než ta, která pro běh firmy nejsou tak důležitá.

Obecně doporučujeme zálohovat 1× denně a minimálně 1× týdně by měla proběhnout kompletní záloha dat.

Jak na to?

Zde se vyplatí řídit se pravidlem 3–2–1.

To ve stručnosti říká, že data by měla být uložená ve 3 kopiích, na 2 různých médiích a minimálně 1 z nich fyzicky mimo pracoviště.

Data se zálohují pomocí softwaru, který vytvoří jejich kopii na záložním úložišti. Záloha se obvykle ukládá na externí disk nebo do cloudu. Pokud si firemní data zálohujete sami, znovu připomínáme důležitost pravidelného testování, zdali jste schopní data ze zálohy obnovit.

Nastavit funkční systém zálohování není úplně jednoduchá záležitost. Je proto dobré ho konzultovat s experty, kteří se touto tematikou zabývají. Můžeme vám s tím pomoci. O2 Zálohování vám garantuje snadnou a rychlou obnovu dat, kdykoliv ji budete potřebovat. Zálohu máte k dispozici 24/7, data jsou uložená mimo vaše pracoviště a neohrozí je výpadky elektřiny, útok hackerů ani povodně. 

Celým procesem návrhu záloh i obnovy dat vás samozřejmě provedeme a nastavíme i pravidelnou kontrolu jejich úspěšnosti. Služba se dá škálovat, takže platíte jen za kapacitu, kterou právě potřebujete využívat.

Zálohování je jeden ze střípků celé mozaiky ochrany dat. Kromě pravidelného vzdělávání a testování zaměstnanců na téma práce s daty je samozřejmostí i důsledná ochrana proti kybernetickým útokům. Pokud na otázky kyberbezpečnosti nemáte ve firmě dostatek kapacit, můžete si ochranu svých dat outsourcovat. Vždycky se ale jedná výhradně o manažerské rozhodnutí.

Co si z článku odnést:

  • Velká část českých firem sice svá data zálohuje, obnovit by je ale neuměly.
  • Je rozdíl mezi archivací, která se používá na uchování dat, s nimiž aktivně nepracujete, a zálohou, jež zabezpečí data, která firma pravidelně využívá.
  • Zálohujte podle pravidla 3–2–1 – data ukládejte ve 3 kopiích, na 2 různých médiích a minimálně 1 z nich fyzicky mimo pracoviště.
  • Obecně doporučená periodicita je 1× denně běžná záloha a 1× týdně komplexní záloha dat, rozhodujícím kritériem je ale důležitost dat pro fungování vaší firmy.


Michaela Látalová Michaela Látalová
Marketingový specialista pro B2B
Míša se v O2 stará o to, aby české firmy měly vždycky dost informací o trendech v cyberscurity a ICT. Plní blog články, natáčí podcasty a firmy zásobí e-mailingy se žhavými novinkami.

Sdílet

Byl pro vás článek užitečný?

Nenašli jste, co jste hledali? Dejte nám vědět, co můžeme zlepšit. Děkujeme

Mohlo by vás zajímat

DALŠÍ ČLÁNKY
8 pravidel, se kterými ve firmě zavedete politiku bezpečných hesel

8 pravidel, se kterými ve firmě zavedete politiku bezpečných hesel

8 pravidel, se kterými ve firmě zavedete politiku bezpečných hesel
Poněkud drahý teambuilding. Jak firma přežila útok ransomwarem LockBit

Poněkud drahý teambuilding. Jak firma přežila útok ransomwarem LockBit

Poněkud drahý teambuilding. Jak firma přežila útok ransomwarem LockBit
ChatGPT nemusí vědět všechno. Která data rozhodně nesdílet s modely AI?

ChatGPT nemusí vědět všechno. Která data rozhodně nesdílet s modely AI?

ChatGPT nemusí vědět všechno. Která data rozhodně nesdílet s modely AI?
Jak AI ovlivňuje hacking? Rozhovor s odborníkem Danielem Hejdou

Jak AI ovlivňuje hacking? Rozhovor s odborníkem Danielem Hejdou

Jak AI ovlivňuje hacking? Rozhovor s odborníkem Danielem Hejdou
QR kódy: nová hrozba, na kterou si dejte pozor

QR kódy: nová hrozba, na kterou si dejte pozor

QR kódy: nová hrozba, na kterou si dejte pozor
Roste počet DDoS útoků na aplikace. Jak se bránit, radí Radek Šichtanc

Roste počet DDoS útoků na aplikace. Jak se bránit, radí Radek Šichtanc

Roste počet DDoS útoků na aplikace. Jak se bránit, radí Radek Šichtanc
Stanovte si rozsah řízení kybernetické bezpečnosti, radí firmám na seminářích NIS2 experti z O2

Stanovte si rozsah řízení kybernetické bezpečnosti, radí firmám na seminářích NIS2 experti z O2

Stanovte si rozsah řízení kybernetické bezpečnosti, radí firmám na seminářích NIS2 experti z O2
Otestujte ve firmě phishing. 5 kroků, jak vytvořit simulovanou phishingovou kampaň

Otestujte ve firmě phishing. 5 kroků, jak vytvořit simulovanou phishingovou kampaň

Otestujte ve firmě phishing. 5 kroků, jak vytvořit simulovanou phishingovou kampaň