Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 

Kateřina Benešová

Kateřina Benešová
14. 03. 2025

Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 

Dynamika vývoje umělé inteligence překonává nejdivočejší představy. Nevíme, co se stane za rok, natož za pět let. Jak se na to jako firma připravit? A jak se na to bude muset připravit celá česká společnost? I o tom mluvil v CyberCastu Jindřich Fremuth, CEO O2.

Jak vybudovat AI-driven firmu a zvídavé Česko, radí Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 

Zpřístupnění ChatGPT a dalších chatbotů byla skutečná revoluce. A co se v oblasti umělé inteligence od té doby odehrálo, si nikdo nedokázal představit ani v nejbujnějších snech. Firmám, ale i celé české společnosti to přineslo řadu nových výzev. 

„My vlastně nevíme, co se stane za rok, za tři roky nebo za pět let. A když jste manažer firmy, stojíte před otázkou, jak se na to připravit,“ říká Jindřich Fremuth v našem podcastu CyberCast.  

Co v takové nejistotě dělat? Šéf O2 sám přiznává, že i jeho osobní záliba v umělé inteligenci a obecně nových technologiích ho inspirovala ke konceptu „AI učící se organizace“. Ve zkratce jde o to, maximalizovat množství zaměstnanců, kteří se zajímají o umělou inteligenci, aktivně ji využívají a neustále se snaží posouvat v použití všemožných AI nástrojů. 

Teprve firma, která AI takto vstřebá, bude podle Jindřicha Fremutha natolik flexibilní, zvídavá a učící se, že bude vůči každé další změně nejen odolná, ale bude schopná ji využít k dalšímu rozvoji.  

Jak to děláme v O2

„AI učící se organizace“ ale nejde budovat obecnými deklaracemi. Je potřeba začít konkrétními opatřeními seshora i zespodu. Jak konkrétně to pod vedením Jindřicha Fremutha děláme v O2?  

Seshora jde hlavně o naše kompetenční centrum pro umělou inteligenci Dataclair, které vytváří velmi pokročilé AI technologie. Zespodu pak vše začíná vzděláváním. Sem patří například kurz AI 101 určený „obyčejným“ zaměstnancům, aby se s nástroji umělé inteligence seznámili a vyzkoušeli si je. 

Další formu firemního vzdělávání obstarávají AI ambasadoři, což je skupina tří desítek lidí, kteří se rekrutují napříč celou O2. Jsou to osobnosti různých odborností, které spojuje zájem o umělou inteligenci a přinejmenším základní skill v této oblasti. Patří mezi ně mimo jiné ředitel bezpečnosti O2 a moderátor CyberCastu Radek Šichtanc. Ambasadoři se od sebe navzájem učí, ale zároveň zapalují ohýnky AI kompetencí v různých místech firmy, aby se znalost šířila mezi zaměstnance.  

O2 zároveň buduje speciální portál, kde si toho budou moci zaměstnanci co nejvíc vyzkoušet. A jedním z cílů je i to, aby se neučili s AI nástroji pracovat jen v zaměstnání, ale aby se jejich zájem přelil také do soukromého života. 

Mezi zaměstnanci a AI nesmí vzniknout bariéra 

Lze nechávat lidem v rámci AI vzdělávání volnou ruku? Podle šéfa O2 to úplně bez řízení nejde, hrozil by chaos. Mohlo by se stát, že budou lidé v jedné části firmy vymýšlet něco, co už vymysleli jejich kolegové jinde. A důležité je i ohlídat nebezpečí úniku uživatelských dat. Ale Jindřich Fremuth upozorňuje, že se zaměstnanci nesmí cítit v přístupu k AI nástrojům omezení. Teprve pak vznikne ona AI učící se organizace, kde budou desítky, potažmo stovky lidí, kteří vytvářejí svoje vlastní nástroje, jež jim umožní zlepšit jejich práci. 

A náš CEO v této souvislosti zmiňuje nultý ročník firemních AI Awards, kam se přihlásilo 30 různých projektů, které vznikly přímo v O2

O čem ještě mluvil Jindřich Fremuth v CyberCastu 

  • Jaké konkrétní úkoly stojí před O2
  • Jak umělá inteligence zdokonaluje naše služby? 
  • Jakou roli hraje AI při náboru nových lidí? 
  • Jak se proměňují sociální média? 
  • Mění technologický pokrok naše kritické myšlení? 
  • Naučí nás deepfake ničemu nevěřit? 
  • Jaké AI nástroje sám používá? 

AI není jen vyhledávač nebo Excel 

Jindřich Fremuth zároveň sám razí trochu jiný přístup k umělé inteligenci, než je obvyklé: „Když člověk s chatbotem začíná, přirozeně ho používá jako vyhledávač nebo nástroj, který mu pomáhá efektivněji analyzovat data. Ale AI by mělo být hlavně diskusním partnerem pro řešení problémů.“ 

A host CyberCastu to rozvádí na příkladu produktového designu: „Já si myslím, že nás čeká i nějaká kulturní a mentální evoluce, kdy začneme s AI fungovat víc jako s živým člověkem. Kdy i vnitřně akceptujeme tu filozofii, že to není jen lepší vyhledávač nebo lepší Excel, ale že je to partner, který nás může inspirovat. Může přijít s kreativní myšlenkou, která mě samotného nenapadne. A pomůže mi tak navrhnout lepší produkt pro našeho zákazníka. To je oblast, ve které vidím obrovský potenciál. A osobně se jí teď chci hodně věnovat.“

Česko je zvídavý národ, umělá inteligence je pro nás příležitost 

O2 už svou AI proměnou prochází. Jak je to ale s celou českou společností? 

„Obecně vnímám Čechy jako zvídavý národ, národ kutilů, geeků. Což je samo o sobě obrovská deviza,“ říká Jindřich Fremuth. „A dává nám to úplně novou odrazovou platformu, jak naši ekonomiku v souvislosti s umělou inteligencí transformovat.“ 

Podle hosta CyberCastu bude složité konkurovat tvůrcům velkých jazykových modelů, ale můžeme se rozhodně zaměřit na rozšiřování uplatnění umělé inteligence, třeba v průmyslové výrobě. Extrémně tu pomáhá demokratizace AI nástrojů, kdy na ně dosáhne každý. 

„V našem zájmu je vytvořit AI učící se národ Čechů, kteří neustále zkoumají, zkouší a snaží se najít zajímavé aplikace, jak jim AI nástroje můžou zlepšit a zjednodušit život. České ekonomice to může přinést obrovské benefity.“ 

Musíme radikálně změnit vzdělávání 

Úzce s tím ale souvisí otázka vzdělávání. 

Už období covidu ukázalo podle Jindřicha Fremutha obrovskou digitální propast mezi žáky na jedné straně a učiteli a rodiči na straně druhé. „A nástup umělé inteligence ten problém potenciálně mnohonásobně zvětšuje.“  

Vzdělávací systém se dle šéfa O2 bude muset radikálně adaptovat na novou dobu. A určitě se dostat z pozice „pojďme zakazovat AI nástroje, aby ChatGPT za studenty nepsal eseje“ do úrovně „máte k dispozici všechny tyhle nástroje, co s nimi uděláte“.  

„Čím dřív na tom začneme pracovat, tím lépe,“ říká host CyberCastu. 

O2 v tomto jde sama příkladem se svou Chytrou školou. Ta před lety vznikla s cílem zvyšovat digitální gramotnost u žáků a učitelů základních škol. A teď se dál modifikuje a rozvíjí ve spojitosti právě s umělou inteligencí. 

Je to i otázka rodin 

„Není to ale jen škola, je to i otázka rodin. Kolik běžných rodičů je schopno rovnocenné diskuse o AI technologiích se svými dětmi? pokračuje Jindřich Fremuth. „Je to obrovsky podceňovaná oblast. Je potřeba lidi inspirovat a ukázat, že když AI objevují s dětmi společně, má to mnoho benefitů. Rodič i dítě se něco nového naučí, vznikne mezi nimi nová komunikační dálnice a bezpochyby se tím obě strany připravují na budoucnost.“ 

Jak to má doma sám host CyberCastu? „Troufám si říct, že pořád umím s AI a digitálními nástroji líp než můj devatenáctiletý syn,“ směje se Jindřich Fremuth. „Z povahy toho, co dělám a co mě zajímá, se řadím k těm rodičům, kteří svou rodinu spíše evangelizují.“  

Zároveň šéf O2 zdůrazňuje, že to není nutná podmínka. Protože umělá inteligence je relevantní pro každého. Vlastně stačí, aby člověka něco zajímalo. Cokoliv: kultura, sport, technologie, hračky. A AI ho v tom může výrazně posunout. 

„Právě v té extrémní univerzálnosti je revolučnost celé té technologie.“ 

Lidé kvůli AI nezhloupnou, ale musí přestat věřit svým očím

Radek Šichtanc se v CyberCastu ptá i na to, jestli můžeme vinou umělé inteligence zhloupnout. Budou ještě ve světě AI potřeba lidští experti se vzděláním a zkušenostmi? 

„Jsem optimista, nevidím tam tu hrozbu,“ říká Jindřich Fremuth. „Voda si stejně najde cestu. Je pravda, že za nás AI nástroje budou dělat věci, na které jsme ještě včera potřebovali expertizu, ale ve stejné situaci budou i ostatní lidé. A ta soutěž se jen posune z pozice ‚musím něco znát, abych to mohl dělat‘ do pozice ‚musím umět s těmi nástroji líp než ostatní‘. Lidé dál budou muset znát věci, jen jiné věci. Bude to jiný typ znalostí. 

Zároveň se ale rozvoj umělé inteligence promítá třeba do zdokonalování a přibývání deepfaků. Ty dnes dokážou napodobit i drobné nedokonalosti lidských fotografií a videí, a působí tak přirozeněji než kdy dřív. Jak se budeme v jejich záplavě orientovat?  

Šéf O2 to označuje za velkou výzvu pro celou společnost. Asi nebude možné věřit žádným obrazům. Což pak ovšem může vést k „paranoidní paralýze“, kdy nás nedůvěra paralyzuje do té míry, že nebudeme dělat nic. „Já si ale myslím, že k tomu nedojde, protože by to bylo proti lidské přirozenosti.“ 

A celá ta lavina umělých obrazů může podle Jindřicha Fremutha vyústit paradoxně i k tomu, že se lidé mezi sebou začnou víc stýkat osobně.  

Co si z článku odnést?

  • Umělá inteligence se jako technologie vyvíjí velmi rychle. Předvídat, co přijde, je složité. Cestou je budovat ze své firmy „AI učící se organizaci“, která bude schopna se adaptovat na jakoukoli budoucí změnu
  • Cílem je maximalizovat počet zaměstnanců, kteří se zajímají o AI, aktivně ho využívají a dál se vzdělávají. 
  • Firemní vzdělávání v oblasti AI by mělo být řízené, aby bylo efektivní a pro firmu bezpečné. Zároveň nesmí být bariéry pro zaměstnance příliš vysoké, aby měli chuť se vzdělávat nejen ve firmě, ale i doma. 
  • Češi jsou zvídavý národ, AI revoluce je pro nás velká příležitost. Uspět můžeme hlavně ve tvorbě aplikací umělé inteligence v různých oblastech a oborech. 
  • Je ale potřeba radikálně proměnit vzdělávací systém, přizvat umělou inteligenci do hry, učit studenty s ní pracovat. Odmítat AI, protože neodpovídá dnešním osnovám a učebním postupům, je extrémně krátkozraké. 
Kateřina Benešová Kateřina Benešová
Marketingový specialista pro B2B

Sdílet

Byl pro vás článek užitečný?

Nenašli jste, co jste hledali? Dejte nám vědět, co můžeme zlepšit. Děkujeme

Mohlo by vás zajímat

DALŠÍ ČLÁNKY
Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích

Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích

Aby vás nehackli jak McDonald’s. 10 zásad pro zabezpečení firemních účtů na sociálních sítích
O2 Cyber Guard. Pokročilá ochrana, která se přizpůsobí vašim potřebám

O2 Cyber Guard. Pokročilá ochrana, která se přizpůsobí vašim potřebám

O2 Cyber Guard. Pokročilá ochrana, která se přizpůsobí vašim potřebám
Co očekávat od roku 2025? Odpovídají odborníci z O2

Co očekávat od roku 2025? Odpovídají odborníci z O2

Co očekávat od roku 2025? Odpovídají odborníci z O2
Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu

Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu

Jak správa záplat chrání vaši firmu? Objevte klíčové výhody patch managementu
3 otázky pro 3 experty: Od strategie útoků po nedostatek odborníků

3 otázky pro 3 experty: Od strategie útoků po nedostatek odborníků

3 otázky pro 3 experty: Od strategie útoků po nedostatek odborníků
Kdo má bezpečnější operační systém? Srovnání mobilů s iOS a Androidem

Kdo má bezpečnější operační systém? Srovnání mobilů s iOS a Androidem

Kdo má bezpečnější operační systém? Srovnání mobilů s iOS a Androidem
OSINT: Co všechno si o vás může zjistit hacker? A jak využít veřejná data ve svůj prospěch?

OSINT: Co všechno si o vás může zjistit hacker? A jak využít veřejná data ve svůj prospěch?

OSINT: Co všechno si o vás může zjistit hacker? A jak využít veřejná data ve svůj prospěch?
Právnička Petra Dolejšová: Jak AI Act ovlivní vaši firmu i dodavatele

Právnička Petra Dolejšová: Jak AI Act ovlivní vaši firmu i dodavatele

Právnička Petra Dolejšová: Jak AI Act ovlivní vaši firmu i dodavatele
asd