Spam
Co je spam?
Spam je nevyžádaná, často hromadně rozesílaná elektronická komunikace, která může obsahovat reklamy, phishingové odkazy nebo škodlivý software.
Historie spamu
Původ spamu sahá do počátků elektronické pošty v 90. letech minulého století, kdy se začaly objevovat první hromadné e-maily. Spam je dnes jednou z nejběžnějších forem kybernetického obtěžování a představuje významnou hrozbu pro uživatele internetu.
Samotné slovo „spam“, jako označení pro nevyžádanou poštu, má zajímavý původ, spojený s britskou humoristickou skupinou Monty Python's Flying Circus a stejnojmenným televizním pořadem. V jednom skeči z roku 1970 se odehrává scéna v kavárně, kde téměř každé jídlo na jídelním lístku obsahuje konzervované maso značky Spam (což je zkratka pro „spiced ham“, tedy kořeněnou šunku). Servírka opakovaně a nesmyslně zdůrazňuje přítomnost Spamu v každém jídle, což vede k frustraci zákazníků. Pak ještě skupina Vikingů v pozadí začne zpívat píseň „Spam, Spam, Spam...“, čímž přehluší i veškerou další konverzaci.
Tato scénka se stala velmi populární a termín „spam“ se začal hned na počátku rozvoje internetu používat pro označení opakovaného zahlcování online fór a chatů stejnými nebo podobnými zprávami. Postupně se význam slova rozšířil na jakoukoliv nevyžádanou nebo nadbytečnou elektronickou komunikaci, především pak hromadné reklamní e-maily.
Techniky spamerů
Spameři využívají k šíření svých zpráv různé techniky, včetně e-mailových botů, falešných webových stránek, sociálního inženýrství a nově také technologie umělé inteligence. E-mailoví boti jsou automatizované programy, které generují a odesílají velké množství e-mailů na náhodně vybrané adresy. Falešné webové stránky mohou být použity k získání osobních údajů nebo k šíření škodlivého softwaru. Sociální inženýrství zahrnuje manipulaci s uživateli, aby klikli na odkazy nebo otevřeli přílohy ve spamových zprávách. A umělá inteligence pomáhá s formulováním stále důvěryhodnějšího a cílenějšího obsahu nevyžádaných zpráv.
Ochrana proti spamu
Ochrana před nevyžádanou e-mailovou komunikací zahrnuje několik různých opatření. Základem jsou antispamové filtry pro blokování nevyžádané pošty v e-mailových schránkách. Tyto filtry analyzují obsah a hlavičky e-mailů a identifikují podezřelé zprávy. Uživatelé také mohou konkrétní zprávy označit jako spam a filtr by měl následně všechny další zprávy stejného typu rovnou zařadit mezi nevyžádanou poštu.
V každém případě by uživatelé měli být obezřetní při otevírání e-mailů od neznámých odesílatelů, vyhýbat se klikání na podezřelé odkazy nebo otevírání neznámých příloh.
Zákony řady zemí zakazují odesílání nevyžádaných e-mailů a stanovují sankce pro spamery. Pokud jde o nevyžádaná sdělení, vyžaduje legislativa získání souhlasu příjemce před odesláním e-mailu, poskytnutí možnosti odhlášení se z odběru a jasné označení obchodních zpráv.
Spameři, rozesílající phishingové e-maily nebo zprávy s nebezpečnými přílohami, se ale samozřejmě na legislativu neohlížejí. Navíc se spam rozšířil také na další komunikační kanály – SMS zprávy nebo různé komunikátory jako WhatsApp, Facebook Messenger a další.
Přehledy a statistiky kyber hrozeb
Více o ooo2 Security0 mil.
POČET HROZEB ZA ROK 20220 mil.
POČET HROZEB ZA ROK 2023-
253 Pro
-
256 Led
-
226 úno
-
403 Bře
-
379 Dub
-
455 Kvě
-
442 čer
-
289 čer
-
99 Srp
-
273 Zář
-
227 říj
-
247 Lis